Peanutbuttercups (glutenfri, fri for raffineret sukker)

Tip: sundere bagning

img_7239

Indeholder affiliatelinks/

Hvis du har fulgt med på mummum fra start, så er det nok gået op for dig, at vi elsker at eksperimentere med sundere alternativer. Ikke kun sundere i den forstand, at det skal indeholde under 50 kalorier, være fedtfattig og slankende. Nej, det går vi egentlig ikke så meget op i, selvom det da kunne være meget rart 😉 Det skal være sundere i den forstand, at det skal være noget, som rent faktisk giver næring til vores krop. Derfor går vi meget op i, at der skal være en størstedel af naturlige ingredienser i vores opskrifter, hvorfor vi ofte foretrækker at søde med dadler og ikke kunstigt sødemiddel.

Det kan dog være noget af en jungle at finde ud af alle de ting, som man skal bruge til sundere madlavning. Mandelmel, kokosolie, peanutbutter, mandelsmør, boghvedemel, hvid hvedemel.. Det er sandsynligvis ikke noget alle har til at ligge i køkkenskabene, men hjælpen er på vej! Vi har her samlet en lille oversigt over de produkter, som vi oftest bruger i vores opskrifter samt hvor de kan købes.

Mandelmel
Dette er nok en af de ingredienser, som vi bruger aller mest. Mandelmel kan i mange opskrifter erstatte hvedemel, så du får glutenfrie opskrifter. Det skal dog nævnes, at mandelmel ikke er kalorielet og har et højt fedtindhold, men til gengæld har det et lavt indhold af kulhydrater og kan bruges, hvis du spiser efter paleo-principperne. Mandelmel kan mange gange være dyrt at erhverve. Du kan få det billigere i blandt andet Søstrene Grene i en lille pose. Hold også øje med supermarkedernes “spot”-kasser. Vi har engang været heldige at finde 50 g. mandelmel til 5 kr.

Dadler/dadelmasse
Vi får riiiigtig mange spørgsmål angående dadler og dadelmasse og hvad forskellen er. Forskellen på dadler og dadelmasse er, at dadelmasse er blendede dadler, som man køber i en pakke. Dadelmasse er billigere at købe, da du får “flere” dadler for pengene og i og med, at de er blendede, så gør det dem lettere at arbejde med. Dadelmasse har vi kun erfaret kan købes i de udenlandske bazarer/købmænd, som ofte ligger i større byer. Vi plejer at købe 400-500 g. for mellem 20-25 kr. Når vi til gengæld skriver, at vi bruger alm. dadler i vores opskrifter, så henviser vi til dem man kan købe i en papæske i supermarkederne. De kaldes også ofte for medjool dadler og er friske og ikke hårde, som dem man kan købe i poser. Hvis du får fat i dem i poser, så er det en god idé at ligge dem i blød i vand i nogle timer, inden du skal bruge dem. Almindlige dadler kan købes i alle supermarkeder – vi har i hvert fald aldrig oplevet, at de ikke har haft dem.

Hvid hvedemel
Jamen er hvid hvedemel ikke bare almindelig hvedemel? Og nej, det er det ikke. Hvid hvedemel ligner dog det almindelige hvide hvedemel, men der er stor forskel på de to produkter. Hvid hvedemel er sammenlignet med almindelig hvedemel fyldt med en masse kostfibre, præcis ligesom fuldkornsmel. Vi elsker at bruge hvid hvedemel, da det ikke føles så “grovt” som andre typer af fuldkornsmel og giver nogenlunde samme konsistens som almindelig hvedemel. Vi bruger altid den fra Finax, da vi ikke har set andre producenter lave den. Hvis du er i tvivl om, hvordan hvid hvedemel ser ud, så kan du tjekke det ud lige her.

Peanutbutter
Der er så mange varianter af peanutbutter ude i supermarkederne. Nogle bedre end andre og det er vigtigt at huske på, når du vil bruge det i din sundere bagning. Mange af varianterne indeholder en masse olie og sukker, så derfor er det en god idé at tjekke indholdet inden du køber en masse peanutbutter. Vi elsker peanutbutter! Men ikke for sig selv – for sig selv kan peanutbutter godt have en lidt tør smag, som nærmest suger alt fugten fra munden, men når man bruger det i kombination med noget andet, så får det den skønneste smag! Vi bruger derfor ofte peanutbutter i kager eller i dadelkugler. Det er en uundværlig ting i vores køkken. Det kan dog også være dyrt at købe – derfor køber vi det ofte i store spande på 1 kg fra Myprotein. Deres peanutbutter indeholder nemlig 100% peanuts og INTET andet. Myprotein kører OFTE med tilbudskoder, stort set hver uge er der et nyt tilbud. Lige nu kører de blandt andet med 25%, hvis man bruger koden SPAR25. Der er altså mange penge at spare, hvis man vælger at købe 1 kg. i stedet for de små glas i supermarkederne.

Mandelsmør
Mandelsmør er en forholdsvis ny ting vi er begyndt at bruge, men det er lige så godt som peanutbutter. Vi bruger også den fra Myprotein, da den indeholder 100% mandler og intet andet.

Kakao
Når vi bruger kakao, så bruger vi altid den usødede version og ikke en med en masse sukker i. Kakao indeholder en masse antioxidanter og er godt for hjerne og hjerte. Man kan købe en god økologisk variant fra Urtekram, som blandt andet kan købes i Kvickly eller Søstrene Grene. Nogle gange bruger vi også den usødede bagekakao.

Vaniljepulver
Der er stor forskel på almindelig vaniljesukker og vaniljepulver. Vaniljesukker indeholder sukker, hvorimod vaniljepulver kun er vaniljekornene. Derfor foretrækker vi at bruge vaniljepulver. Vaniljepulver kan som regel købes i alle større supermarkeder med et bredt sortiment, som eksempelvis Føtex, Bilka, Brugsen og Kvickly. Det er dog i den dyre ende, men hold øje med tilbud. Sidst jeg købte vaniljepulver fik jeg det til 10 kr. så det er værd at holde øjnene åbne og være opmærksom, når du er på din almindelige indkøbstur.

Proteinpulver
Det hænder, at vi bruger proteinpulver. Vi bruger udelukkende proteinpulver i vores sundere bagning og drikker det ikke i en shake efter træning – så ambitiøse er vi ikke 😉 En af vores favoritter er især vaniljeproteinpulver, da det giver en lækker vaniljesmag og man mange gange kan udelukke vaniljepulveret – blandt andet her i vores opskrift på vores proteinpandekager. Vi har brugt vaniljeproteinpulver fra en masse forskellige mærker, blandt andet Linuspro, Nutramino, Bodylab og Myprotein. Vi har erfaret, at der ikke er den store forskel på mærkerne, når det alligevel bliver brugt til blandt andet proteinpandekager. Der er dog stor prisforskel på mærkerne, så vi vil anbefale blot at købe det billigste.

Kokosolie
Kokosolie er på vores top 3 over yndlings sundhedsprodukter! Det er så godt og har så mange sundhedsfordele, som er gode for krop, hud og hår. Vi bruger det ofte i sundere kager, til stegning af proteinpandekager og stegning generelt. Mange butikker er begyndt at sælge dem billigere, eftersom man stort set kan få det i alle supermarkeder nu. Vores anbefaling er dog at købe det i Normal til 18 kr.

Nødder
Vi bruger ofte nødder. Mandler, cashewnødder, valnødder og hasselnødder. Nødder er helt fantastiske og indeholder en masse essentielle fedtsyrer, som er gode for kroppen. Nødder kan dog være dyre at købe. Vi køber oftest mandler ved grænsen, da man mange gange kan spare en masse penge pr. kg.  Så når vi kender nogen, som skal et smut til grænsen, så får vi altid et par kg. mandler med hjem. Cashewnødder er til gengæld dyre og mange supermarkeder har dem faktisk kun i 50 g. eller 100 g.’s poser, som koster det hvide ud af øjnene. Det billigste sted vi har fundet dem er i Lidl til omkring 31-33 kr. for 200 g. og der er altså masser af penge at spare.

Det var vores lille mini-guide, når du vil bage sundere kager eller lave lækre proteinpandekager. Det er nogle af de spørgsmål, som vi får oftest, så vi håber, at vi har kunne besvare dem nogenlunde en gang for alle. Så nu er du godt rustet til at give dig i kast med lidt sundere bagning – tag et kig her på vores udvalg af sundere alternativer. Du finder helt sikkert noget, som falder i netop din smag. God bagelyst!

 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Peanutbuttercups (glutenfri, fri for raffineret sukker)