Sådan laver du broccoliris

sådan laver du broccoliris

Broccoliris

Opskrift til personer

Forberedelsestid

5 minutter

Tilberedelsestid

5 minutter

Samlet tid

10 minutter

Beskrivelse

Her får du en nem og hurtig guide til at lave broccoliris. En super let opskrift, som kan bruges som et sundt alternativ til ris.

Ingrediensliste

  • 400 g. broccoli
  • salt/peber

Fremgangsmåde

  1. Du kan lave broccoliris på to måder. Du kan enten gøre det i hånden eller i en foodprocessor.
  2. Start med at skære grimme knaster osv. af broccolien. Del den i mindre stykker.
  3. Hvis du gør det i en foodprocessor, så tilføjer du bare mindre buketter til foodprocessoren og lader den hakke det til små stykker. Det skal bare lige hakkes i små stykker, så stop maskinen lige så snart alt er hakket.
  4. Hvis du gør det i hånden, så hakker du bare det hele meget, meget fint, indtil du har små stykker af broccoli.
  5. Du kan spise broccolirisene rå. Alternativt kan du dampe dem eller stege dem.

Ved dampning

  1. Kog 1 liter vand.
  2. Hæld vandet over broccolirisene og læg et låg eller en tallerken over skålen i 1 minut.
  3. Dræn herefter broccolirisene. Smag til med salt og peber.
  4. Server med det samme.

Ved stegning

  1. Varm 2 spsk. olie op på en pande.
  2. Tilsæt broccolirisene til panden. Vend det godt rundt og lad dem stege ca. 1-2 min.
  3. Smag til med salt og peber.
  4. Server med det samme.

Bedøm denne ret

Nem opskrift på broccoliris

Du har sikkert hørt om blomkålsris, men har du prøvet broccoliris? Det er samme princip og det er et sundt og kaloriefattigt alternativ til almindelige ris. Du kan bruge dem i stedet for ris, eksempelvis til boller i karry, gryderetter, i risretter og meget mere.

Man kan spise dem rå, dampe dem eller stege dem. Det hele smager skønt og er virkelig et super alternativ, da man både sparer på kalorierne og samtidig får mere grønt ind.

sådan laver du broccoliris

Et sundt alternativ til ris

Det er som sagt et sundt alternativ til ris. Det kræver ikke andet end et broccolihoved og evt. en foodprocessor – det gør det ekstra nemt. Spis det som en del af en sund aftensmad eller frokost. Hvis du har en rest af det, så kan resten bruges til at lave grøntsagspølsehorn. 

Følg også med på de sociale medier 

Du kan følge med på vores Facebookside, hvor vi ugentligt lægger spændende nye opskrifter op. Vi er også på Instagram, hvor vi nok er mest aktive. Du kan følge med på Instagram lige her.

 

Skriv en kommentar

Kurv Luk
Updating…
Ingen produkter i kurven

Ugens madplan

Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lørdag
Søndag